Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi Kolzwer205 z miasteczka Częstochowa. Mam przejechane 43870.26 kilometrów. Jeżdżę z prędkością średnią 19.23 km/h i się wcale nie chwalę.

Moja statystyka z poprzednich lat przed założeniem konta na bikestats (jeździłem już dużo wcześniej, jednak dzienne dystanse zacząłem notować dopiero od 2007 roku):
- rok 2007: 879,9 km
- rok 2008: 916,9 km
- rok 2009: 567,13 km
- rok 2010: 284,46 km
- rok 2011: 1086,27 km
- rok 2012: 1138,93 km
- rok 2013: 5128,5 km
- rok 2014: 5630,4 km
- rok 2015: 2743,96 km
- rok 2016: 2659,05 km
- rok 2017: 5038,79 km
- rok 2018: 7687,55 km (założenie konta, dodana tylko część tras)
- rok 2019-2021 - statystyki zgodne
- rok 2022: od połowy przerwa na BS, statystyka uzupełniona, wyjazdy do pracy dodane jako zbiorcze wpisy
- rok 2023: 6738,44 km (łącznie z rowerem elektrycznym)
- rok 2024: ~5780 km (stan na 09.09.24)

Mój najdłuższy dzienny dystans z sakwami na zwykłym rowerze - 170 km.

Mój najdłuższy dzienny dystans z sakwami na rowerze elektrycznym - 181 km.

Mój fotoblog: kolzwer205.flog.pl

Kolejowe zdjęcia zamieszczam również na stronach:
rail.phototrans.eu
Ogólnopolska Galeria Kolejowa
Częstochowska Galeria Komunikacyjna


Darmowe fotoblogi



Moje rowerowe początki klik
Więcej o mnie.

2024: button stats bikestats.pl
2023: button stats bikestats.pl
łącznie z elektrycznym: ODO: 6738,44 km AVG: 21,24 km/h TRP: 116

2022: button stats bikestats.pl
2021: button stats bikestats.pl
2020: button stats bikestats.pl
2019: button stats bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy Kolzwer205.bikestats.pl

Archiwum bloga

Wpisy archiwalne w kategorii

Miasto

Dystans całkowity:9051.99 km (w terenie 0.00 km; 0.00%)
Czas w ruchu:489:37
Średnia prędkość:18.35 km/h
Maksymalna prędkość:60.18 km/h
Suma podjazdów:777 m
Liczba aktywności:294
Średnio na aktywność:30.79 km i 1h 40m
Więcej statystyk
  • DST 49.49km
  • Czas 02:46
  • VAVG 17.89km/h
  • VMAX 32.18km/h
  • Temperatura 20.0°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Dom - praca - miasto - dom + Częstochowa - Żarki Letnisko

Wtorek, 28 maja 2024 · dodano: 30.05.2024 | Komentarze 6

Plan na dziś to wymiana Gazelle na Cube, który ostatnio został w rodzinnym domu. Na początek dnia jazda na 12-tkę w pracy 6-18, po pracy od razu kurs do empiku w III al. N.M.P odebrać zamówioną książkę, będzie na prezent dla mamy, ale pewnie sam też do niej zajrzę - "Im mroczniej, tym lepiej" Stephena Kinga. Powrót z miasta do mieszkania, zapakowanie rzeczy, szybka kolacja...i telefon, że muszę jeszcze podjechać do pracy podpisać jeden dokument, bo w ciągu dnia zapomnieli podrzucić mi go na nastawnię... dobrze, że chociaż mniej-więcej po drodze. Wieczorna jazda trochę też pod presją czasu, bo zauważyłem, że na radarze meteo zbliżają się opady, finalnie chmury z deszczem przeszły jednak bokiem.

Trasa: mieszkanie - praca - miasto (III al. N.M.P) - mieszkanie; Częstochowa - Słowik - Korwinów - Zawodzie - Kolonia Borek - wojewódzką: Osiny, Poraj - wzdłuż zbiornika wodnego - las - wojewódzką: Masłońskie, Żarki Letnisko.

Zdjęcia cyknięte telefonem:
Droga pomiędzy Częstochową a Słowikiem
Droga pomiędzy Częstochową a Słowikiem © Kolzwer205

Widok z drogi pomiędzy Częstochową a Słowikiem
Widok z drogi pomiędzy Częstochową a Słowikiem © Kolzwer205

Droga wzdłuż zbiornika wodnego w Poraju
Droga wzdłuż zbiornika wodnego w Poraju © Kolzwer205

Widok ze wschodniego brzegu zbiornika w Poraju
Widok ze wschodniego brzegu zbiornika w Poraju © Kolzwer205

Droga wzdłuż zbiornika wodnego w Poraju
Droga wzdłuż zbiornika wodnego w Poraju - udało się zdjęcie podczas jazdy, tak świeci lampka przednia na dynamo B&M IQ-XS © Kolzwer205

Droga wzdłuż zbiornika wodnego w Poraju
Droga wzdłuż zbiornika wodnego w Poraju © Kolzwer205

Tego dnia wieczorem Cube zyskał też nowy dzwonek:
Nowy dzwonek Cube
Nowy dzwonek Cube © Kolzwer205

  • DST 14.48km
  • Czas 00:46
  • VAVG 18.89km/h
  • VMAX 33.34km/h
  • Temperatura 26.0°C
  • Sprzęt Cube Aim Race Allroad Custom
  • Aktywność Jazda na rowerze

Dom - praca - dom + Estakada

Środa, 22 maja 2024 · dodano: 24.05.2024 | Komentarze 2

Zmiana 6-14, poranek z przyjemną temperaturą 14°C. Po powrocie do mieszkania szybki wyjazd do sklepu w okolicy Estakady. Po wczorajszym nocnym powrocie zdecydowałem, że do pracy dzisiaj też pojadę Cube, jazda bez jednego pręta w błotniku nawet wychodziła, musiałem tylko zwracać uwagę na wszelkie nierówności, bo błotnik dawał znać, że brakuje mu jednego mocowania.

Na wyjazd do pracy zabrałem także aparat, miałem niedosyt po kilku porankach ze zdjęciami zrobionymi telefonem:

Glinianka Michalina o poranku
Glinianka Michalina o poranku © Kolzwer205
Glinianka Michalina o poranku
Glinianka Michalina o poranku © Kolzwer205

Glinianka Michalina o poranku
Glinianka Michalina o poranku © Kolzwer205

Glinianka Michalina o poranku
Glinianka Michalina o poranku © Kolzwer205

Warta o poranku - Częstochowa
Warta o poranku - Częstochowa © Kolzwer205

Warta o poranku w Częstochowie.
Warta o poranku w Częstochowie. © Kolzwer205


Wracając ze sklepu szybkie foto telefonem:
Częstochowa - nowa DDR wzdłuż DK 91, obok Estakady.
Częstochowa - nowa DDR wzdłuż DK 91, obok Estakady, całkiem fajnie zrobiona i bardzo się przydaje © Kolzwer205

Z paczkomatu odebrałem też paczkę z nowymi hamulcami do Meridy One-Twenty, naszła mnie chęć, aby ponownie przywrócić w tamtym rowerze hamulce hydrauliczne (obecnie tarczowe mechaniczne):





Kategoria Miasto, Praca


  • DST 9.48km
  • Czas 00:35
  • VAVG 16.25km/h
  • VMAX 30.65km/h
  • Temperatura 23.0°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Miasto

Czwartek, 16 maja 2024 · dodano: 16.05.2024 | Komentarze 2

Dwa popołudniowe wyjazdy do pobliskich sklepów po zakupy spożywcze.
Wieczorem wymieniłem lusterko, przekładając to, które miałem na samym początku w elektrycznym Ecobike, a później w Cube - XLC MR-K13, zapewnia lepszy kąt widzenia, niż to, co do tej pory miałem zamontowane w Gazelle (Bush&Müller 911/2), dało się je umieścić pod kierownicą, dzięki czemu nie wystaje poza obrys roweru, a na tym mi głównie zależało.
Kategoria Miasto


  • DST 15.86km
  • Czas 00:55
  • VAVG 17.30km/h
  • VMAX 30.16km/h
  • Temperatura 24.0°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Dom - praca - dom + miasto

Piątek, 3 maja 2024 · dodano: 03.05.2024 | Komentarze 4

Majówkowa dwunastka, czyli zmiana 6-18 :) Patrząc jednak na to, co momentami działo się na DDR-kach cieszyłem się jednak, że nie jeżdżę w tych tłumach. Otwierając przejazd przecinający DDR (zdalnie, czyli otwierany z odległości na kamerach) myślałem, że tłumy startujące z przeciwnych stron rogatek staranują się tam, z minięciem się i rozróżnianiem strony lewej od prawej były bardzo duże problemy...

Za oknem miałem za to takiego klasyka - Star 266, podjechał do naprawy rozszczelnionej rury z gazem koksowniczym... biegnącej tuż za nastawnią na wysokości około sześciu metrów, podobno dużo nie brakowało, żebym wystrzałowo zakończył początek zmiany:



Od razu po pracy jazda na zebranie CKMKM (Częstochowskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej), do którego należę już od dziesięciu lat.


Kategoria Miasto, Praca


  • DST 21.40km
  • Czas 01:15
  • VAVG 17.12km/h
  • VMAX 33.27km/h
  • Temperatura 8.0°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Miasto + dom - praca - dom

Czwartek, 11 kwietnia 2024 · dodano: 12.04.2024 | Komentarze 3

Przed południem jazda w celu wysłania paczki i na szybkie zakupy w okolicy Estakady. Później jazda na popołudniową zmianę 14-22 dłuższym wariantem dojazdowym, w całości nowymi DDR - asfaltowe, ładnie profilowane krawężniki na wjazdach, aż chce się nadrabiać te kilka km zamiast jechać drogą krajową i czekać często na przejeździe ;)

W drodze powrotnej z pracy wstąpiłem jeszcze do kolegi wyregulować mu przerzutki w gravelu i tak wyszło, że razem zrobiliśmy jeszcze testową rundkę po pustych ulicach miasta.
Kategoria Miasto, Praca


  • DST 13.76km
  • Czas 00:42
  • VAVG 19.66km/h
  • VMAX 32.83km/h
  • Temperatura 10.5°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Miasto

Sobota, 6 kwietnia 2024 · dodano: 07.04.2024 | Komentarze 2

Po godzinie 22 podskoczyłem jeszcze na nastawnię, kolega pożyczył mi kieszeń do dysków. Po powrocie wieczorem i następnego dnia rano próbowałem reanimować stary dysk laptopa, jednak to jego ostateczny koniec. Tragedii nie ma, koniec końców przepadło mi tylko około 20-30 zdjęć z lutego, jednak publikowałem je na fotoblogu, więc pobiorę je sobie w mniejszej rozdzielczości. RAW-y z marca miałem wszystkie na karcie aparatu, także pozostaje jedynie obrobić je na nowo...187 plików do ponownej obróbki :))
Kategoria Miasto


  • DST 38.57km
  • Czas 02:08
  • VAVG 18.08km/h
  • VMAX 32.18km/h
  • Temperatura 11.0°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Po mieście

Piątek, 22 marca 2024 · dodano: 22.03.2024 | Komentarze 3

Na początek rowerowego dnia dwie bliskie, dwukilometrowe jazdy po zakupy, bo za pierwszym razem nie zabrał bym się ze wszystkim. Po południu jazda na jarmark wielkanocny na placu Biegańskiego w Częstochowie - bardzo ubogo w tym roku, kupiłem niewielką palemkę z traw. Po przejściu obok kilkunastu stoisk ruszyłem na przejażdżkę [rzez dzielnice północne, przejeżdżając przez park miejski w formie lasu, czyli Las Aniołowski. Ogólnie taki szary dzień, podczas jazdy towarzyszyły mi spadające z nieba pojedyncze krople deszczu.
Wieczorem, po powrocie do mieszkania jeszcze jeden dwukilometrowy wyjazd po drobne zakupy, na szczęście już nie kropiło.

Częstochowa - Las Aniołowski
Częstochowa - Las Aniołowski © Kolzwer205
Częstochowa - Las Aniołowski
Częstochowa - Las Aniołowski © Kolzwer205
Częstochowa - Las Aniołowski
Częstochowa - Las Aniołowski © Kolzwer205
Częstochowa - Las Aniołowski
Częstochowa - Las Aniołowski © Kolzwer205
Obowiązkowe zdjęcie roweru - Częstochowa - Las Aniołowski
Obowiązkowe zdjęcie roweru - Częstochowa - Las Aniołowski © Kolzwer205
Częstochowa - Las Aniołowski
Częstochowa - Las Aniołowski © Kolzwer205
Częstochowa - Las Aniołowski
Częstochowa - Las Aniołowski © Kolzwer205

  • DST 15.11km
  • Czas 01:01
  • VAVG 14.86km/h
  • VMAX 27.88km/h
  • Temperatura 2.8°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Nad zbiornik Huty Częstochowa i wzdłuż Kucelinki

Wtorek, 19 marca 2024 · dodano: 19.03.2024 | Komentarze 5

Dzisiaj do pracy zostałem podwieziony samochodem, więc mając wolny czas po południu trzeba było jakoś nadrobić tą rowerową stratę. Temperatura późnym popołudniem już mało przyjazna do jazdy, więc wybrałem się blisko z nastawieniem na więcej zdjęć. Zdecydowałem się na pobliskie zbiorniki Huty Częstochowa, nad wodą jeszcze chłodniej, temperatura oscylowała w okolicy 1-1,3°C. Średnia prędkość to typowy efekt jazdy rowerem holenderskim w terenie wzdłuż Kucelinki :)

Trasa: Częstochowa, dzielnice: Wrzosowiak, Raków: Estakada, al. Pokoju; Zawodzie-Dąbie, zbiorniki, gruntowymi drogami wzdłuż Kucelinki, Bugaj, wschodnim brzegiem Kucelinki; Raków: al. Pokoju, Estakada; Wrzosowiak.

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin i Stalownia Liberty Steel Poland
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin i Stalownia Liberty Steel Poland © Kolzwer205


Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Przy zbiorniku wodnym Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Przy zbiorniku wodnym Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Stalownia Liberty Steel Poland, zbiornik wodny Huty Częstochowa, osiedle Kucelin.
Stalownia Liberty Steel Poland, zbiornik wodny Huty Częstochowa, osiedle Kucelin. © Kolzwer205

Stalownia Liberty Steel Poland, zbiornik wodny Huty Częstochowa, osiedle Kucelin.
Stalownia Liberty Steel Poland, zbiornik wodny Huty Częstochowa, osiedle Kucelin. © Kolzwer205

Industrialny zachód słońca za Stalownią Liberty Steel Poland - Częstochowa.
Industrialny zachód słońca za Stalownią Liberty Steel Poland - Częstochowa. © Kolzwer205

Industrialny zachód słońca za Stalownią Liberty Steel Poland - Częstochowa.
Industrialny zachód słońca za Stalownią Liberty Steel Poland - Częstochowa. © Kolzwer205

Industrialny zachód słońca za Stalownią Liberty Steel Poland - Częstochowa.
Industrialny zachód słońca za Stalownią Liberty Steel Poland - Częstochowa. © Kolzwer205

Industrialny zachód słońca za Stalownią Liberty Steel Poland - Częstochowa.
Industrialny zachód słońca za Stalownią Liberty Steel Poland - Częstochowa. © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Stalownia Liberty Steel Poland, zbiornik wodny Huty Częstochowa, osiedle Kucelin.
Stalownia Liberty Steel Poland, zbiornik wodny Huty Częstochowa, osiedle Kucelin. © Kolzwer205

Kolejowe mosty nad rzeką Kucelinką w Częstochowie - pierwszym przebiega tor hutniczy, kolejnym łącznica D29-701, kolejnym łącznica D29-703 i ostatnim podwójny tor linii D29-61.
Kolejowe mosty nad rzeką Kucelinką w Częstochowie - pierwszym przebiega tor hutniczy, kolejnym łącznica D29-701, kolejnym łącznica D29-703 i ostatnim podwójny tor linii D29-61. © Kolzwer205

Kolejowe mosty nad rzeką Kucelinką w Częstochowie - pierwszym przebiega tor hutniczy, kolejnym łącznica D29-701, kolejnym łącznica D29-703 i ostatnim podwójny tor linii D29-61.
Kolejowe mosty nad rzeką Kucelinką w Częstochowie - pierwszym przebiega tor hutniczy, kolejnym łącznica D29-701, kolejnym łącznica D29-703 i ostatnim podwójny tor linii D29-61. W oddali widoczny most na ulicy Bugajskiej (DK-46). © Kolzwer205



  • DST 16.52km
  • Czas 00:54
  • VAVG 18.36km/h
  • VMAX 29.34km/h
  • Temperatura 3.0°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Miasto

Niedziela, 17 marca 2024 · dodano: 17.03.2024 | Komentarze 2

Krótka przejażdżka przed godziną 18, po drodze zajrzałem do pracy by zabrać jedną rzecz, która będzie mi jutro potrzebna na drugiej z nastawni. Ogólnie bardzo wietrznie, po mimo braku zapowiedzi deszczu ze strony pogodynek z nieba cały czas spadały pojedyncze niewielkie krople.

Trasa: Cz-wa, dzielnice: Wrzosowiak, Stary Raków, Zawodzie-Dąbie, Raków; Estakada, Stary Raków, Wrzosowiak.
Kategoria Miasto


  • DST 15.20km
  • Czas 00:48
  • VAVG 19.00km/h
  • VMAX 33.61km/h
  • Temperatura 8.0°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Wieczorem do miasta

Niedziela, 10 marca 2024 · dodano: 14.03.2024 | Komentarze 3

Jazda na obrzeża, musiałem podskoczyć do swojej nastawni po pewną rzecz,  wyjazd po godzinie dziewiętnastej, powrót po dwudziestej. Przed południem było w miarę ładnie, tylko wiało konkretnie, jednak musiałem trochę odpocząć po kilometrach pokonanych pieszo poprzedniego dnia. Wracając z nastawni dosłownie na styk udało mi się wyrobić przed deszczem.

Trasa dzielnicami: Wrzosowiak - Raków - Zawodzie-Dąbie + powrót. 

Jedno ujęcie cyknięte telefonem:
Częstochowa - Estakada
Częstochowa - Estakada © Kolzwer205

Poprzedniego dnia z kolei częstochowskie MPK obchodziło 65-lecie uruchomienia linii tramwajowej. Z tej okazji przygotowano wiele atrakcji, można było zwiedzić teren zajezdni wraz z przewodnikami z Częstochowskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej, czyli m.in. ze mną :) Nie pamiętam ile grup przeprowadziłem przez zajezdnię, chyba przez ponad pół miesiąca nie chodziłem tyle km pieszo, co akurat tego dnia :)


4N1 #202 z 1958 roku wraz z doczepą wyprodukowaną w 1955 roku, po kliknięciu we wpis (w zdjęcie) poniżej widać także 102Na #628 z 1971 roku.
Oba tramwaje już dłuższy czas temu zostały odrestaurowane dzięki staraniom Częstochowskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej we współpracy z MPK Częstochowa.
Montażem dekoracji na wagonach, poprzedniego wieczora (08.03) również zajmował się nasz klub CKMKM, niby zwykłe baloniki, chorągiewki, okrągłe naklejki i tablice na tramwaje, a zeszło nam na tym ponad 3 godziny.

Jak wyglądała część imprezy widać poniżej, mnie też tam koleżanka złapała w kadr :) :



102Na #628 oraz 4N1 #202 + 4ND #253 - wyjazd na paradę (dodatkowe ujęcia po kliknięciu w zdjęcie).




65 lat tramwajów w Częstochowie - 4N1 #202 + 4ND #253 oraz 102Na #628. Tramwaje pozują do zdjęć na przystanku przy pętli Raków dworzec PKP.
(DODATKOWE UJĘCIA PO KLIKNIĘCIU W POWYŻSZE ZDJĘCIA).


Pętla Raków dworzec PKP (DODATKOWE UJĘCIA PO KLIKNIĘCIU W ZDJĘCIE)

Przystanek za pętlą Raków dworzec PKP

Przystanek za pętlą Raków dworzec PKP

Przystanek zajezdnia MPK.

Teren zajezdni MPK Częstochowa - tuż przed zjazdem do hali tramwajowej.

Teren zajezdni MPK Częstochowa - tuż przed zjazdem do hali tramwajowej.

Teren zajezdni MPK Częstochowa - zjazd do hali tramwajowej.



105Na #644, wagon z 1979 roku, przebudowany z typu 105N na 105Na w 1991 roku w zakładach Konstal, pełni jeszcze służbę liniową na linii nr 1 z uwagi na ograniczoną nośność wiaduktu nad torami hutniczymi w ciągu al. Pokoju.


Powyższe zdjęcie, tak po krótce i podsumowując - tramwaje stoją w zabytkowej hali pamiętającej początki otwarcia linii tramwajowej w 1959 roku. Hala wyposażona jest w kanały rewizyjne biegnące przez całą jej długość, w jej końcowej części znajduje się również myjnia tramwajowa.

Na pierwszym planie widzimy złożony odbierak prądu - pantograf połówkowy OTK-2, pneumatyczny ze sterowaniem elektrycznym, jaki montowany jest na tramwajach nowszej generacji. Za nim widoczny jest pantograf typu OTK-1, będący odbierakiem prądu typu linkowego - opuszczany jest przez motorniczego poprzez pociągnięcie linki przez otwór w dachu tramwaju. Montowane były głównie w tramwajach 102Na, 105N, 105Na.

W centralnej części zdjęcia widać wagon motorowy 4N1 #202 z 1958 roku wraz z doczepą 4ND #253 z 1955 roku. Tramwaj pełnił służbę liniową w Częstochowie do 1998 roku, a następnie został przeznaczony na pojazd gospodarczy i tak służył do czasu wypadku w 1997 roku. Od tego czasu aż do roku 2006 wagon niszczał "pod chmurką" na terenie MPK w Częstochowie. Pod naciskiem CKMKM, prowadzonych w mediach akcjach ówczesne władze zdecydowały się na jego renowację, tym samym od 31 sierpnia 2006 roku służy jako pojazd zabytkowy. Doczepa tramwaju jest natomiast starsza, pochodzi z 1955 roku, początkowo jeździła ona w Warszawie, później w 1968 roku trafiła do Szczecina, gdzie jeździła do 1996 roku, a następnie w 1998 roku ponownie wróciła do Warszawy. W 2011 roku CKMKM udało się sprowadzić ją do Częstochowy, a w 2018 roku doczekała się kapitalnego remontu.

Na tym samym, środkowym torze, stoi tramwaj 102Na #628 z 1971 roku, który pełnił służbę liniową w Częstochowie od 1973 do 1998 roku. Po tym okresie wagon został przeznaczony na pojazd gospodarczy, pełniąc tą funkcję do czerwca 2013 roku. Następnie członkowie CKMKM wraz z zarządem i niezastąpionymi pracownikami MPK podjęli się procesu odbudowy tramwaju w celu przeznaczenia go na pojazd zabytkowy. Warto zaznaczyć, że tramwaj ten pełniąc rolę pojazdu gospodarczego miał całkowicie zdemontowane fotele w sekcji "B", zaspawane ostatnie drzwi, wykonane drzwiczki/klapy rewizyjne z tyłu oraz na prawej tylnej burcie. Pierwszy wyjazd jako tramwaj zabytkowy odbył 8 marca 2015 roku. Dla ciekawskich zdjęcia z wyjazdu w 2015 roku i linki do starszych zdjęć przed renowacją: (klik)

Po lewej widoczny jest tramwaj 105Na #628, wagon z 1979 roku, przebudowany z typu 105N na 105Na w 1991 roku w zakładach Konstal, pełni jeszcze służbę liniową na linii nr 1 z uwagi na ograniczoną nośność wiaduktu nad torami hutniczymi w ciągu al. Pokoju.

Po prawej stronie widać już znacznie nowszy tramwaj - 129Nb #623, czyli TWIST pierwszej generacji, który został zakupiony do obsługi powstałej w 2012 roku linii tramwajowej w dzielnicach Wrzosowiak i Raków (przystanek końcowy Stadion Raków). Częstochowskie MPK posiada siedem sztuk tego typu tramwajów. Dla uzupełnienia pełnej częstochowskiej floty tramwajowej na tym zdjęciu brakuje jedynie TWIST-a drugiej generacji, których w Częstochowie kursuje obecnie dziesięć sztuk.

Był to bardzo udany dzień, jako członek CKMKM oprowadzając grupy zwiedzających wypadłem nawet z rachuby, który to już raz. W historii dni otwartych podczas tegorocznych, jak wspomniałem na początku frekwencja była rekordowa, ale co najważniejsze wszystko odbyło się bez incydentów.
Za dodatkową i nieocenioną pomoc podczas tego dnia dziękujemy także kilku członkom Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi.


Kategoria Miasto