Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi Kolzwer205 z miasteczka Częstochowa. Mam przejechane 43819.15 kilometrów. Jeżdżę z prędkością średnią 19.23 km/h i się wcale nie chwalę.

Moja statystyka z poprzednich lat przed założeniem konta na bikestats (jeździłem już dużo wcześniej, jednak dzienne dystanse zacząłem notować dopiero od 2007 roku):
- rok 2007: 879,9 km
- rok 2008: 916,9 km
- rok 2009: 567,13 km
- rok 2010: 284,46 km
- rok 2011: 1086,27 km
- rok 2012: 1138,93 km
- rok 2013: 5128,5 km
- rok 2014: 5630,4 km
- rok 2015: 2743,96 km
- rok 2016: 2659,05 km
- rok 2017: 5038,79 km
- rok 2018: 7687,55 km (założenie konta, dodana tylko część tras)
- rok 2019-2021 - statystyki zgodne
- rok 2022: od połowy przerwa na BS, statystyka uzupełniona, wyjazdy do pracy dodane jako zbiorcze wpisy
- rok 2023: 6738,44 km (łącznie z rowerem elektrycznym)
- rok 2024: ~5780 km (stan na 09.09.24)

Mój najdłuższy dzienny dystans z sakwami na zwykłym rowerze - 170 km.

Mój najdłuższy dzienny dystans z sakwami na rowerze elektrycznym - 181 km.

Mój fotoblog: kolzwer205.flog.pl

Kolejowe zdjęcia zamieszczam również na stronach:
rail.phototrans.eu
Ogólnopolska Galeria Kolejowa
Częstochowska Galeria Komunikacyjna


Darmowe fotoblogi



Moje rowerowe początki klik
Więcej o mnie.

2024: button stats bikestats.pl
2023: button stats bikestats.pl
łącznie z elektrycznym: ODO: 6738,44 km AVG: 21,24 km/h TRP: 116

2022: button stats bikestats.pl
2021: button stats bikestats.pl
2020: button stats bikestats.pl
2019: button stats bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy Kolzwer205.bikestats.pl

Archiwum bloga

Wpisy archiwalne w miesiącu

Marzec, 2024

Dystans całkowity:388.51 km (w terenie 0.00 km; 0.00%)
Czas w ruchu:20:48
Średnia prędkość:18.68 km/h
Maksymalna prędkość:37.15 km/h
Liczba aktywności:24
Średnio na aktywność:16.19 km i 0h 52m
Więcej statystyk
  • DST 12.38km
  • Czas 00:38
  • VAVG 19.55km/h
  • VMAX 30.24km/h
  • Temperatura 15.0°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Dom - praca - dom

Czwartek, 21 marca 2024 · dodano: 21.03.2024 | Komentarze 2

Zmiana 6-14.

  • DST 15.11km
  • Czas 01:01
  • VAVG 14.86km/h
  • VMAX 27.88km/h
  • Temperatura 2.8°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Nad zbiornik Huty Częstochowa i wzdłuż Kucelinki

Wtorek, 19 marca 2024 · dodano: 19.03.2024 | Komentarze 5

Dzisiaj do pracy zostałem podwieziony samochodem, więc mając wolny czas po południu trzeba było jakoś nadrobić tą rowerową stratę. Temperatura późnym popołudniem już mało przyjazna do jazdy, więc wybrałem się blisko z nastawieniem na więcej zdjęć. Zdecydowałem się na pobliskie zbiorniki Huty Częstochowa, nad wodą jeszcze chłodniej, temperatura oscylowała w okolicy 1-1,3°C. Średnia prędkość to typowy efekt jazdy rowerem holenderskim w terenie wzdłuż Kucelinki :)

Trasa: Częstochowa, dzielnice: Wrzosowiak, Raków: Estakada, al. Pokoju; Zawodzie-Dąbie, zbiorniki, gruntowymi drogami wzdłuż Kucelinki, Bugaj, wschodnim brzegiem Kucelinki; Raków: al. Pokoju, Estakada; Wrzosowiak.

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin i Stalownia Liberty Steel Poland
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin i Stalownia Liberty Steel Poland © Kolzwer205


Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Przy zbiorniku wodnym Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Przy zbiorniku wodnym Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Stalownia Liberty Steel Poland, zbiornik wodny Huty Częstochowa, osiedle Kucelin.
Stalownia Liberty Steel Poland, zbiornik wodny Huty Częstochowa, osiedle Kucelin. © Kolzwer205

Stalownia Liberty Steel Poland, zbiornik wodny Huty Częstochowa, osiedle Kucelin.
Stalownia Liberty Steel Poland, zbiornik wodny Huty Częstochowa, osiedle Kucelin. © Kolzwer205

Industrialny zachód słońca za Stalownią Liberty Steel Poland - Częstochowa.
Industrialny zachód słońca za Stalownią Liberty Steel Poland - Częstochowa. © Kolzwer205

Industrialny zachód słońca za Stalownią Liberty Steel Poland - Częstochowa.
Industrialny zachód słońca za Stalownią Liberty Steel Poland - Częstochowa. © Kolzwer205

Industrialny zachód słońca za Stalownią Liberty Steel Poland - Częstochowa.
Industrialny zachód słońca za Stalownią Liberty Steel Poland - Częstochowa. © Kolzwer205

Industrialny zachód słońca za Stalownią Liberty Steel Poland - Częstochowa.
Industrialny zachód słońca za Stalownią Liberty Steel Poland - Częstochowa. © Kolzwer205

Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin
Zbiornik wodny Huty Częstochowa - osiedle Kucelin © Kolzwer205

Stalownia Liberty Steel Poland, zbiornik wodny Huty Częstochowa, osiedle Kucelin.
Stalownia Liberty Steel Poland, zbiornik wodny Huty Częstochowa, osiedle Kucelin. © Kolzwer205

Kolejowe mosty nad rzeką Kucelinką w Częstochowie - pierwszym przebiega tor hutniczy, kolejnym łącznica D29-701, kolejnym łącznica D29-703 i ostatnim podwójny tor linii D29-61.
Kolejowe mosty nad rzeką Kucelinką w Częstochowie - pierwszym przebiega tor hutniczy, kolejnym łącznica D29-701, kolejnym łącznica D29-703 i ostatnim podwójny tor linii D29-61. © Kolzwer205

Kolejowe mosty nad rzeką Kucelinką w Częstochowie - pierwszym przebiega tor hutniczy, kolejnym łącznica D29-701, kolejnym łącznica D29-703 i ostatnim podwójny tor linii D29-61.
Kolejowe mosty nad rzeką Kucelinką w Częstochowie - pierwszym przebiega tor hutniczy, kolejnym łącznica D29-701, kolejnym łącznica D29-703 i ostatnim podwójny tor linii D29-61. W oddali widoczny most na ulicy Bugajskiej (DK-46). © Kolzwer205



  • DST 11.31km
  • Czas 00:38
  • VAVG 17.86km/h
  • VMAX 28.24km/h
  • Temperatura 3.0°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Dom - praca - dom

Poniedziałek, 18 marca 2024 · dodano: 18.03.2024 | Komentarze 3

Zmiana 6-18, poranek z temperaturą -1,5°C, na powrocie cieplej...przy spadających pojedynczych płatkach śniegu.
Kategoria Praca


  • DST 16.52km
  • Czas 00:54
  • VAVG 18.36km/h
  • VMAX 29.34km/h
  • Temperatura 3.0°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Miasto

Niedziela, 17 marca 2024 · dodano: 17.03.2024 | Komentarze 2

Krótka przejażdżka przed godziną 18, po drodze zajrzałem do pracy by zabrać jedną rzecz, która będzie mi jutro potrzebna na drugiej z nastawni. Ogólnie bardzo wietrznie, po mimo braku zapowiedzi deszczu ze strony pogodynek z nieba cały czas spadały pojedyncze niewielkie krople.

Trasa: Cz-wa, dzielnice: Wrzosowiak, Stary Raków, Zawodzie-Dąbie, Raków; Estakada, Stary Raków, Wrzosowiak.
Kategoria Miasto


  • DST 28.29km
  • Czas 01:26
  • VAVG 19.74km/h
  • VMAX 37.15km/h
  • Temperatura 8.5°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Wieczorem do Kusiąt

Sobota, 16 marca 2024 · dodano: 17.03.2024 | Komentarze 5

Po odespaniu nocki zdecydowałem się wybrać na krótką przejażdżkę, tym bardziej, że trafiło się okienko pogodowe, padło na wzgórze w Kusiętach. Wyjazd w promieniach słońca, po dojechaniu na miejsce niestety chmury już je zasłoniły. Kilka ujęć ze szczytu i szybki powrót, deszcz złapał mnie niestety na obrzeżach Częstochowy, przestał padać, gdy mijałem dzielnicę Raków. Oczywiście na taką ewentualność byłem przygotowany, peleryna i nakolanniki jak zawsze się sprawdziły ;) Powrót do mieszkania około godziny 18:40.

Trasa: Częstochowa: Wrzosowiak, Raków, Zawodzie-Dąbie - Kusięta - Częstochowa: Zawodzie-Dąbie, Raków, Wrzosowiak.

Widok w kierunku zachodnim ze wzgórza w Kusiętach
Widok w kierunku zachodnim ze wzgórza w Kusiętach © Kolzwer205

Widok w kierunku Częstochowy ze wzgórza w Kusiętach
Widok w kierunku Częstochowy ze wzgórza w Kusiętach © Kolzwer205

Widok w kierunku Częstochowy ze wzgórza w Kusiętach
Widok w kierunku Częstochowy ze wzgórza w Kusiętach, wyższe obiekty od lewej: kominy Walcowni Blach Grubych, biało-czerwony komin Elektrociepłowni "Fortum", bliżej prawej wieża Jasnej Góry, komin Koksowni Częstochowa Nowa i Bazylika archikatedralna Świętej Rodziny.  © Kolzwer205

Widok w kierunku zachodnim ze wzgórza w Kusiętach - nadciąga deszcz
Widok w kierunku zachodnim ze wzgórza w Kusiętach - nadciąga deszcz © Kolzwer205

Widok w kierunku Częstochowy ze wzgórza w Kusiętach
Widok w kierunku Częstochowy ze wzgórza w Kusiętach, w oddali Wzgórze Błeszno z masztem antenowym (co ciekawe wzgórze od 2004 roku podlega nie pod Błeszno, a pod dzielnicę Wrzosowiak) i moje osiedle © Kolzwer205

Widok w kierunku Częstochowy ze wzgórza w Kusiętach
Widok w kierunku Częstochowy ze wzgórza w Kusiętach, niżej widoczna linia kolejowa 61 i znajdujący się tam przystanek osobowy Kusięta Nowe © Kolzwer205

Widok w kierunku Częstochowy ze wzgórza w Kusiętach - kilka kominów Walcowni Blach Grubych i EC Fortum
Widok w kierunku Częstochowy ze wzgórza w Kusiętach - kilka kominów Walcowni Blach Grubych i EC Fortum © Kolzwer205

Widok w kierunku Częstochowy ze wzgórza w Kusiętach
Widok w kierunku Częstochowy ze wzgórza w Kusiętach © Kolzwer205

Widok w kierunku północnym ze wzgórza w Kusiętach
Widok w kierunku północnym ze wzgórza w Kusiętach © Kolzwer205

Widok w kierunku północnym ze wzgórza w Kusiętach
Widok w kierunku północnym ze wzgórza w Kusiętach © Kolzwer205

Widok w kierunku północnym ze wzgórza w Kusiętach
Widok w kierunku północnym ze wzgórza w Kusiętach © Kolzwer205


© Kolzwer205

Widok w kierunku północno-wschodnim ze wzgórza w Kusiętach
Widok w kierunku północno-wschodnim ze wzgórza w Kusiętach © Kolzwer205

Wiosenne akcenty....po zrobieniu zdjęcia zauważyłem i poczułem że stanąłem obok mrowiska :))
Wiosenne akcenty....po zrobieniu zdjęcia zauważyłem i poczułem że stanąłem obok mrowiska :)) © Kolzwer205

Wiosenne akcenty w Kusiętach
Wiosenne akcenty w Kusiętach © Kolzwer205

Skała w Kusiętach
Skała w Kusiętach © Kolzwer205

Przylaszczka w Kusiętach
Przylaszczka w Kusiętach © Kolzwer205

Przylaszczka w Kusiętach
Przylaszczka w Kusiętach © Kolzwer205

Przylaszczka w Kusiętach
Przylaszczka w Kusiętach © Kolzwer205

Świeża asfaltowa ścieżka obok Estakady i modernizowanej DK91.
Świeża asfaltowa ścieżka obok Estakady i modernizowanej DK91. © Kolzwer205


  • DST 20.79km
  • Czas 01:06
  • VAVG 18.90km/h
  • VMAX 30.65km/h
  • Temperatura 7.0°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Dom - praca - dom

Sobota, 16 marca 2024 · dodano: 17.03.2024 | Komentarze 0

Dwie nocne zmiany 22-6 14/15.03 i 15/16.03.2024.
Poranek 15.03 z temperaturą -2°C, kolejny już przyjazny, jak na przedwiośnie, bo 7°C.
Kategoria Praca


  • DST 15.20km
  • Czas 00:48
  • VAVG 19.00km/h
  • VMAX 33.61km/h
  • Temperatura 8.0°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Wieczorem do miasta

Niedziela, 10 marca 2024 · dodano: 14.03.2024 | Komentarze 3

Jazda na obrzeża, musiałem podskoczyć do swojej nastawni po pewną rzecz,  wyjazd po godzinie dziewiętnastej, powrót po dwudziestej. Przed południem było w miarę ładnie, tylko wiało konkretnie, jednak musiałem trochę odpocząć po kilometrach pokonanych pieszo poprzedniego dnia. Wracając z nastawni dosłownie na styk udało mi się wyrobić przed deszczem.

Trasa dzielnicami: Wrzosowiak - Raków - Zawodzie-Dąbie + powrót. 

Jedno ujęcie cyknięte telefonem:
Częstochowa - Estakada
Częstochowa - Estakada © Kolzwer205

Poprzedniego dnia z kolei częstochowskie MPK obchodziło 65-lecie uruchomienia linii tramwajowej. Z tej okazji przygotowano wiele atrakcji, można było zwiedzić teren zajezdni wraz z przewodnikami z Częstochowskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej, czyli m.in. ze mną :) Nie pamiętam ile grup przeprowadziłem przez zajezdnię, chyba przez ponad pół miesiąca nie chodziłem tyle km pieszo, co akurat tego dnia :)


4N1 #202 z 1958 roku wraz z doczepą wyprodukowaną w 1955 roku, po kliknięciu we wpis (w zdjęcie) poniżej widać także 102Na #628 z 1971 roku.
Oba tramwaje już dłuższy czas temu zostały odrestaurowane dzięki staraniom Częstochowskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej we współpracy z MPK Częstochowa.
Montażem dekoracji na wagonach, poprzedniego wieczora (08.03) również zajmował się nasz klub CKMKM, niby zwykłe baloniki, chorągiewki, okrągłe naklejki i tablice na tramwaje, a zeszło nam na tym ponad 3 godziny.

Jak wyglądała część imprezy widać poniżej, mnie też tam koleżanka złapała w kadr :) :



102Na #628 oraz 4N1 #202 + 4ND #253 - wyjazd na paradę (dodatkowe ujęcia po kliknięciu w zdjęcie).




65 lat tramwajów w Częstochowie - 4N1 #202 + 4ND #253 oraz 102Na #628. Tramwaje pozują do zdjęć na przystanku przy pętli Raków dworzec PKP.
(DODATKOWE UJĘCIA PO KLIKNIĘCIU W POWYŻSZE ZDJĘCIA).


Pętla Raków dworzec PKP (DODATKOWE UJĘCIA PO KLIKNIĘCIU W ZDJĘCIE)

Przystanek za pętlą Raków dworzec PKP

Przystanek za pętlą Raków dworzec PKP

Przystanek zajezdnia MPK.

Teren zajezdni MPK Częstochowa - tuż przed zjazdem do hali tramwajowej.

Teren zajezdni MPK Częstochowa - tuż przed zjazdem do hali tramwajowej.

Teren zajezdni MPK Częstochowa - zjazd do hali tramwajowej.



105Na #644, wagon z 1979 roku, przebudowany z typu 105N na 105Na w 1991 roku w zakładach Konstal, pełni jeszcze służbę liniową na linii nr 1 z uwagi na ograniczoną nośność wiaduktu nad torami hutniczymi w ciągu al. Pokoju.


Powyższe zdjęcie, tak po krótce i podsumowując - tramwaje stoją w zabytkowej hali pamiętającej początki otwarcia linii tramwajowej w 1959 roku. Hala wyposażona jest w kanały rewizyjne biegnące przez całą jej długość, w jej końcowej części znajduje się również myjnia tramwajowa.

Na pierwszym planie widzimy złożony odbierak prądu - pantograf połówkowy OTK-2, pneumatyczny ze sterowaniem elektrycznym, jaki montowany jest na tramwajach nowszej generacji. Za nim widoczny jest pantograf typu OTK-1, będący odbierakiem prądu typu linkowego - opuszczany jest przez motorniczego poprzez pociągnięcie linki przez otwór w dachu tramwaju. Montowane były głównie w tramwajach 102Na, 105N, 105Na.

W centralnej części zdjęcia widać wagon motorowy 4N1 #202 z 1958 roku wraz z doczepą 4ND #253 z 1955 roku. Tramwaj pełnił służbę liniową w Częstochowie do 1998 roku, a następnie został przeznaczony na pojazd gospodarczy i tak służył do czasu wypadku w 1997 roku. Od tego czasu aż do roku 2006 wagon niszczał "pod chmurką" na terenie MPK w Częstochowie. Pod naciskiem CKMKM, prowadzonych w mediach akcjach ówczesne władze zdecydowały się na jego renowację, tym samym od 31 sierpnia 2006 roku służy jako pojazd zabytkowy. Doczepa tramwaju jest natomiast starsza, pochodzi z 1955 roku, początkowo jeździła ona w Warszawie, później w 1968 roku trafiła do Szczecina, gdzie jeździła do 1996 roku, a następnie w 1998 roku ponownie wróciła do Warszawy. W 2011 roku CKMKM udało się sprowadzić ją do Częstochowy, a w 2018 roku doczekała się kapitalnego remontu.

Na tym samym, środkowym torze, stoi tramwaj 102Na #628 z 1971 roku, który pełnił służbę liniową w Częstochowie od 1973 do 1998 roku. Po tym okresie wagon został przeznaczony na pojazd gospodarczy, pełniąc tą funkcję do czerwca 2013 roku. Następnie członkowie CKMKM wraz z zarządem i niezastąpionymi pracownikami MPK podjęli się procesu odbudowy tramwaju w celu przeznaczenia go na pojazd zabytkowy. Warto zaznaczyć, że tramwaj ten pełniąc rolę pojazdu gospodarczego miał całkowicie zdemontowane fotele w sekcji "B", zaspawane ostatnie drzwi, wykonane drzwiczki/klapy rewizyjne z tyłu oraz na prawej tylnej burcie. Pierwszy wyjazd jako tramwaj zabytkowy odbył 8 marca 2015 roku. Dla ciekawskich zdjęcia z wyjazdu w 2015 roku i linki do starszych zdjęć przed renowacją: (klik)

Po lewej widoczny jest tramwaj 105Na #628, wagon z 1979 roku, przebudowany z typu 105N na 105Na w 1991 roku w zakładach Konstal, pełni jeszcze służbę liniową na linii nr 1 z uwagi na ograniczoną nośność wiaduktu nad torami hutniczymi w ciągu al. Pokoju.

Po prawej stronie widać już znacznie nowszy tramwaj - 129Nb #623, czyli TWIST pierwszej generacji, który został zakupiony do obsługi powstałej w 2012 roku linii tramwajowej w dzielnicach Wrzosowiak i Raków (przystanek końcowy Stadion Raków). Częstochowskie MPK posiada siedem sztuk tego typu tramwajów. Dla uzupełnienia pełnej częstochowskiej floty tramwajowej na tym zdjęciu brakuje jedynie TWIST-a drugiej generacji, których w Częstochowie kursuje obecnie dziesięć sztuk.

Był to bardzo udany dzień, jako członek CKMKM oprowadzając grupy zwiedzających wypadłem nawet z rachuby, który to już raz. W historii dni otwartych podczas tegorocznych, jak wspomniałem na początku frekwencja była rekordowa, ale co najważniejsze wszystko odbyło się bez incydentów.
Za dodatkową i nieocenioną pomoc podczas tego dnia dziękujemy także kilku członkom Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi.


Kategoria Miasto


  • DST 12.88km
  • Czas 00:42
  • VAVG 18.40km/h
  • VMAX 28.67km/h
  • Temperatura -1.9°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Miasto

Czwartek, 7 marca 2024 · dodano: 08.03.2024 | Komentarze 3

Jazda około godziny dwudziestej, przejazd przez dzielnice Błeszno, Zawodzie-Dąbie, Raków, Wrzosowiak. Po drodze musiałem wpaść jeszcze na kilka minut do jednej z nastawni i do sklepu po drobne zakupy spożywcze. Temperatura do jazdy już taka mało przyjazna.
Kategoria Miasto


  • DST 11.54km
  • Czas 00:40
  • VAVG 17.31km/h
  • VMAX 33.97km/h
  • Temperatura 4.8°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Dom - praca - dom

Czwartek, 7 marca 2024 · dodano: 08.03.2024 | Komentarze 0

Zmiana 6-18, poranek z temperaturą -0,5°C.
Kategoria Praca


  • DST 11.37km
  • Czas 00:39
  • VAVG 17.49km/h
  • VMAX 30.16km/h
  • Temperatura 5.0°C
  • Sprzęt Gazelle Orange C8
  • Aktywność Jazda na rowerze

Dom - praca - dom

Środa, 6 marca 2024 · dodano: 06.03.2024 | Komentarze 2

Zmiana 6-18. Poranek z temperaturą -2°C i gęstą mgłą, która utrzymywała się do godziny 16, o poranku miejscami także oblodzone drogi. Po powrocie do mieszkania smarowanie hamulców rolkowych...dość szybko zabrakło smaru w przednim, bo 14-go lutego ten kompleksowo rozbierałem i czyściłem, w tylnym tylko wtedy dołożyłem smar i teraz się go nie domagał. Z tego widzę, że nie ma sensu ich rozbierać, czyścić i smarować od środka, według sugestii, którą jakiś czas temu dostałem od jednego z użytkowników. Wolę już dokładać smar bez rozbierania przez dedykowany otwór, bo częstotliwość smarowania wypada tak samo, a oszczędność czasu na wykonanie tej czynności jest nieporównywalna. Szybsze zużycie bez czyszczenia - śmiem wątpić, te hamulce są tak pancerne, że śmiało starczą na cały kilkudziesięcioletni okres eksploatacji, tak jak stary system hamulców torpedo (hamowanie przez naciśnięcie korby do tyłu, jak choćby w PRL-owskich składakach Wigry). Po kilku latach użytkowania widzę też, że dużo częstszego dokładania smaru wymagają w okresie zimowym, podczas jazdy w temperaturach bliskich zera. W ciepłych miesiącach wystarcza praktycznie jedno smarowanie.

Jak taki hamulec wygląda widać np. w artykule: (klik). Jednak, jak wspomniałem nie potwierdzam tego, jak piszą w powyższym artykule, że smarowanie starcza na 1-2 lat...może by się udało jeżdżąc tylko latem. Odnośnie oznaki potrzeby smarowania, oprócz słyszalnego szumu taki hamulec staje się bardziej "agresywny", po lekkim naciśnięciu klamki hamulca hamuje zbyt gwałtownie. A z samych plusów nasmarowane hamulce rolkowe działają identycznie w każdych warunkach pogodowych.
Kategoria Praca