Info

Moja statystyka z poprzednich lat przed założeniem konta na bikestats (jeździłem już dużo wcześniej, jednak dzienne dystanse zacząłem notować dopiero od 2007 roku):
- rok 2007: 879,9 km
- rok 2008: 916,9 km
- rok 2009: 567,13 km
- rok 2010: 284,46 km
- rok 2011: 1086,27 km
- rok 2012: 1138,93 km
- rok 2013: 5128,5 km
- rok 2014: 5630,4 km
- rok 2015: 2743,96 km
- rok 2016: 2659,05 km
- rok 2017: 5038,79 km
- rok 2018: 7687,55 km (założenie konta, dodana tylko część tras)
- rok 2019: 7175 km
- rok 2020: 8429 km
- rok 2021: 5509 km
- rok 2022: 5303 km (od połowy roku przerwa na BS, statystyka uzupełniona, wyjazdy do pracy dodane jako zbiorcze wpisy)
- rok 2023: 6738,44 km (łącznie z rowerem elektrycznym)
- rok 2024: 7379,01 km (łącznie z rowerem elektrycznym)
- rok 2025:
Mój najdłuższy dzienny dystans z sakwami na zwykłym rowerze - 170 km.
Mój najdłuższy dzienny dystans z sakwami na rowerze elektrycznym - 182 km.
Mój fotoblog: kolzwer205.flog.pl
Kolejowe zdjęcia zamieszczam również na stronach:
rail.phototrans.eu
Ogólnopolska Galeria Kolejowa
Częstochowska Galeria Komunikacyjna
Moje rowerowe początki klik
Więcej o mnie.
2025:

łącznie z elektrycznym: ODO: X km
2024:

łącznie z elektrycznym: ODO: 7379,01 km AVG: 20,28 km/h TRP: 265
2023:

łącznie z elektrycznym: ODO: 6738,44 km AVG: 21,24 km/h TRP: 116
2022:

2021:

2020:

2019:

Moje rowery
Wykres roczny

Archiwum bloga
- 2025, Marzec2 - 5
- 2025, Luty17 - 49
- 2025, Styczeń16 - 27
- 2024, Grudzień20 - 62
- 2024, Listopad17 - 41
- 2024, Październik27 - 80
- 2024, Wrzesień30 - 83
- 2024, Sierpień27 - 83
- 2024, Lipiec29 - 85
- 2024, Czerwiec27 - 79
- 2024, Maj33 - 107
- 2024, Kwiecień18 - 57
- 2024, Marzec24 - 47
- 2024, Luty16 - 50
- 2024, Styczeń4 - 12
- 2023, Grudzień6 - 8
- 2023, Listopad5 - 8
- 2023, Październik14 - 20
- 2023, Wrzesień23 - 63
- 2023, Sierpień19 - 23
- 2023, Lipiec19 - 36
- 2023, Czerwiec15 - 29
- 2023, Maj9 - 16
- 2023, Kwiecień3 - 4
- 2023, Marzec1 - 0
- 2023, Luty1 - 0
- 2023, Styczeń1 - 0
- 2022, Grudzień1 - 0
- 2022, Listopad7 - 2
- 2022, Październik7 - 6
- 2022, Wrzesień12 - 15
- 2022, Sierpień21 - 12
- 2022, Lipiec27 - 57
- 2022, Czerwiec23 - 42
- 2022, Maj27 - 63
- 2022, Kwiecień14 - 41
- 2022, Marzec23 - 47
- 2022, Luty19 - 63
- 2022, Styczeń14 - 21
- 2021, Grudzień15 - 8
- 2021, Listopad25 - 6
- 2021, Październik20 - 22
- 2021, Wrzesień20 - 19
- 2021, Sierpień18 - 19
- 2021, Lipiec22 - 55
- 2021, Czerwiec32 - 84
- 2021, Maj28 - 85
- 2021, Kwiecień30 - 72
- 2021, Marzec25 - 69
- 2021, Luty9 - 18
- 2021, Styczeń20 - 49
- 2020, Grudzień23 - 46
- 2020, Listopad33 - 78
- 2020, Październik35 - 80
- 2020, Wrzesień30 - 46
- 2020, Sierpień30 - 56
- 2020, Lipiec35 - 80
- 2020, Czerwiec35 - 35
- 2020, Maj37 - 11
- 2020, Kwiecień33 - 12
- 2020, Marzec30 - 3
- 2020, Luty25 - 4
- 2020, Styczeń20 - 1
- 2019, Grudzień20 - 0
- 2019, Listopad29 - 7
- 2019, Październik32 - 5
- 2019, Wrzesień34 - 1
- 2019, Sierpień29 - 0
- 2019, Lipiec25 - 0
- 2019, Czerwiec32 - 0
- 2019, Maj28 - 0
- 2019, Kwiecień26 - 0
- 2019, Marzec24 - 5
- 2019, Luty10 - 0
- 2019, Styczeń21 - 0
- 2018, Grudzień12 - 0
- 2018, Listopad36 - 0
- 2018, Październik19 - 0
- 2018, Wrzesień12 - 1
- 2018, Sierpień11 - 0
- 2018, Lipiec12 - 0
- 2018, Czerwiec6 - 0
- 2018, Maj3 - 0
- 2018, Kwiecień3 - 0
- 2018, Styczeń1 - 0
- DST 10.19km
- Czas 00:29
- VAVG 21.08km/h
- VMAX 37.18km/h
- Temperatura -2.0°C
- Sprzęt Cube Aim Race Allroad Custom
- Aktywność Jazda na rowerze
Dom - praca - dom + nowe serwisowe kwestie
Sobota, 8 lutego 2025 · dodano: 09.02.2025 | Komentarze 6
Zmiana 14-22. Droga do pracy to była walka ze wschodnim wiatrem, co akurat rzadko się zdarza. Zjeżdżając z górki osiągnąłem zawrotne 20 km/h, za to względnie ciepło, 3°C.Jeszcze tak na wstępie uprzedzam, będzie to dłuższy i techniczny wpis.
Wczoraj rano pojechałem pociągiem do rodzinnego domu, po kilku domowych sprawach miałem wrócić do Częstochowy na popołudniową zmianę. Miałem też możliwości wzięcia urlopu, bo od czasu, jak zakład ruszył na głównej nastawni są podwójne obsady, więc zrobiłem sobie wolne :)
Celem wolnego było dalsze przygotowywanie prezentu, który mam zamiar dać swojej siostrze, najbliższą okazją będzie Dzień Kobiet, bo do imienin i urodzin późną jesienią to jednak za długi odstęp czasu (dobrze, że ona nie czyta moich wpisów). O co chodzi, już po kolei wyjaśniam.
Siostra miała do tej pory widoczny na moim profilu rower Horizon, nie jeździła nim często, zeszły rok przestał cały, a wszystko dlatego, że jest jednak na nią trochę za duży, ma też małe 26-calowe koła, więc raczej jest na krótsze dystanse (choć, gdy był w moim posiadaniu zrobiłem nim m.in. trasę z Żarek Letniska do Włoszczowy, wyszło ponad 150 km w dwie strony, inne stówki też były).
Pod koniec stycznia rozmawiałem z siostrą na temat rowerów, jeszcze studiuje w trybie dziennym, pracuje najczęściej tylko w weekendy, więc też nie ma teraz pieniędzy na zakup. Jak by kupowała kiedyś myślała nad rowerem miejskim. Wytłumaczyłem jej pewne różnice w rowerach i tym jak dany typ się użytkuje, gdzie najlepiej się każdym jeździ. Ciężki rower miejski to w jej przypadku nie był by dobry pomysł, bo tak na prawdę trzeba więcej siły wkładać do jazdy takim dwukołowcem. Czymś w stylu mtb lepiej i łatwiej pokonać niespodzianki często pojawiające się na śmieszkach, jedynie musi mieć pewne "miejskie dodatki" dla wygody użytkowania codziennego. Wyszło więc, że najlepiej sprawdził by się jej jakiś mtb w stylu mojego Cube - z błotnikami, dynamem w piaście, żeby nie trzeba było pamiętać o naładowaniu akumulatorków w lampkach, z bagażnikiem do przewiezienia drobnych zakupów i pełnymi błotnikami. Powiedziałem siostrze, że może latem udało by mi się zamienić jej rower na coś w tym stylu, ewentualnie kupić coś tak góra do 800 zł...dobry rower za max 800 zł, przecież wiadomo, że to nierealne w dzisiejszych czasach ;))
Znalazłem kilka rowerowych propozycji, pokazywałem je siostrze w styczniu (oczywiście z niewidocznymi cenami), czy ewentualnie coś w takim stylu szukać latem. Kilka się jej spodobało, a szczególnie w trzech w mojej ocenie geometria ramy była najbardziej odpowiednia w stosunku do założenia, że ma być to rower na kołach 29 cali. Wielu producentów dla mniejszych rozmiarów ram wkłada koła 27,5 cala, czyli 26" z większą oponą, a różnica pomiędzy jazdą na 27,5" a 29" jest jednak wyczuwalna na duży plus tych drugich, między bajki można też włożyć lepszą zwrotność mniejszych kół, to raczej chwyt merketingowy, żeby można było sprzedawać 27,5" w większych ramach.
Wiedziałem też, że siostra chciała by w miarę możliwości niebieski rower, szczególnie jeden ze znalezionych miał dobry stosunek jakości do ceny, nie miał jakichś dziwnych przeróbek, napęd 3x9 w idealnym stanie, co świadczyło o tym, że niewiele jeździł, korbę 42-34-24 w systemie Hollowtech II, tylną przerzutkę Shimano Deore taką, jak w moim Cube, tylko kilka niewielkich rysek na ramie, dlatego taki też kupiłem - używany Cube Access z 2020 roku.
Foty z ogłoszenia:













Poniżej, pod ramą widać ślady super glue, który ściekał od insertu, o którym wspomnę w dalszej części wpisu:





Oczywiście zdjęć było więcej, także szczegółowo mogłem podejrzeć na nich wszystkie elementy.
Jak to w rowerze używanym nie zna się dokładnie jego historii, pewne części się wymienia, a jak trafi na kogoś takiego, jak ja wymienia się trochę więcej :)) Tym sposobem od razu kupiłem do niego nową stopkę, bo ta oryginalna nie miała już zakończenia, więc w mieszkaniu uszkadzała by tylko podłogę.
Rower stoi ukryty w rodzinnym domu od 20-go stycznia, powoli przygotowuję go do jazdy. Ogólnie myślałem, że będzie w nim trochę mniej do zrobienia...ten mój perfekcjonizm czasem mnie gubi, ale i tak finalnie wyjdzie kilkaset złotych taniej od nowego i przede wszystkim rama jest niższa, ma odpowiedni kształt, rozmiar i kolor ;)
Dopiero po zakupie, po wymianie linek z pancerzami (lekko pordzewiałe w środku, pewnie od przechowywania) i próbach regulacji przerzutki napotkałem problem. Seria rowerów Cube do 2022 roku miała wadliwie zaprojektowane dwuczęściowe inserty mocujące pancerz. Do 2022 roku robili plastikowe inserty montowane w otworach ramy i trzymające pancerz przerzutek, tak, że wewnątrz ramy przechodziła już sama linka bez pancerza. Po wygoglowaniu na forach rowerowych dowiedziałem się, że te inserty wyrabiają się i wpadają do środka ramy, tak więc to nie był odosobniony przypadek. W końcu stycznia zanim zabrałem się do wymiany linek zdziwiło mnie, że ktoś przykleił te inserty na klej cyjanoakrylowy typu super glue i pociapał też klejem ramę. To przyklejenie też nie gwarantowało, że nie wpadną do ramy. Zmywacz do sperglue - debonder po moim godzinnym zmywaniu poradził sobie z zabrudzeniami bez uszkadzania lakieru.
Foto z internetu:

Stary rodzaj insertów Cube, źródło: https://forum.szajbajk.pl/uploads/monthly_2020_09/...

Foto z internetu, insert stosowany w ramach Cube i pojawiający się z nim problem - rozchodzą się i wpadają w taki sposób do ramy, źródło: https://forum.szajbajk.pl/topic/22760-przepust-prz...
Kolejny minus rozwiązania - Cube mają dość duże otwory w ramie (to akurat ułatwia montaż) i tylko ich inserty pasują, zamiennika nie da się kupić nawet na Ali. Po rozwierceniu insertów, tak by do ramy wchodził pancerz stworzył się za duży luz, pancerz stukał by na wybojach i mógł by ocierać o ramę, bo zmniejszył się kąt jego odgięcia.
Zdecydowałem, że zmienię te wadliwe mocowania linek i zastosuję już nową wersję, która wpuszcza cały pancerz do środka ramy, pewnie trzyma go pod właściwym kątem, tak jak w moim Cube. Pomysł dobry, szkoda tylko, że jak się okazało takiej nowej części nie można osobno kupić obecnie w żadnym polskim sklepie, a dzwoniłem nawet do kilku. Inserty dostępne są w kilku niemieckich sklepach, ale bez możliwości wysyłki do Polski. Udało mi się jednak kupić je w słowackim sklepie internetowym Slovkolex.sk - dobrze, że jest google translator automatycznie tłumaczący strony z poziomu przeglądarki :)
Nowy gumowy insert ramy stosowany w poprawionych rowerach CUBE 20-02798 (specjalnie podaję oznaczenie fabryczne, jak by ktoś ich szukał), pozwalający wpuścić do środka linkę razem z pancerzem, a przy tym pozwalający zachować odpowiedni kąt tego pancerza, by nie ocierał o ramę:

źródło: https://www.bikeunion.cz/cube-nahradni-dili-pro-el...
Musiałem też zastąpić ślizg linek pod ramą na mocowanie trzymające pancerz przedniej przerzutki wychodzący z ramy, tak samo jak w moim Cube, całe szczęście w słowackim sklepie był dostępny.
Ślizg do przedniej przerzutki, ale z trzymaniem/ zastopowaniem pancerza, który wychodzi z ramy:

Cube 20-04280, źródło: https://dolomitybike.sk/nezaradene/9908-cube-vodit...
Tak ten ślizg wygląda w moim Cube, oczywiście rower przed myciem i w sezonie zimowym, więc czysto pod spodem nie jest:

Wadą takich zakupów jest tylko wysyłka - dwie plastikowe przelotki, dwa plastikowe mocowania pod ramę (kupiłem jedno w zapasie) to około 40 zł, a dokładnie drugie tyle wspomniana dostawa, czyli razem osiem dyszek po przeliczeniu z Euro. To była największa wada tego roweru i chyba wyjaśnienie, dlaczego napęd był w idealnym stanie.
Na początku lutego przygotowałem bagażnik do montażu sakw Crosso (kupiłem dla siostry małą wersję Crosso Dry 2 x 15 litrów w niebieskim kolorze) osłaniając jego rurki folią PCV o grubości 1 mm.
Wyczyściłem też dokładnie cały napęd - zębatki, łańcuch, by można było stosować do smarowania woski zamiast oleju. Przesmarowałem też łożyska kół. Zajrzałem ponadto do sterów, jak się domyśliłem wymagały przesmarowania, rower pewnie stał w jakimś wilgotnym garażu, bo wewnątrz było trochę śladów rdzy. Po wyczyszczeniu, przesmarowaniu, złożeniu okazało się, że mają delikatny luz. Nie spodobała mi się też praca sprężynowego amortyzatora Suntour XCM, myślałem, że jak to rower specjalnie projektowany dla kobiet amortyzator będzie się lepiej uginał. Moja siostra waży ode mnie tylko jakiś kilogram mniej, więc skoro pode mną amorek nie chce pracować właściwie to pod nią też nie będzie, tak więc zdecydowałem się na kupienie amortyzatora powietrznego, takiego, jak w moim Cube - Suntour Raidon z manetką blokady na kierownicy.
Kolejna wada tego roweru, która powstała na poziomie fabryki - błotniki roweru mające 60 mm szerokości średnio pasowały do szerokości opon 2,25 cala, dosłownie odrobinę im brakowało do zakrycia opon, na długość też troche im brakowało, zresztą to już było widoczne na zdjęciach z ogłoszenia. Siostra nie będzie jeździć w deszczu, ale może się tak zdarzyć, że wróci zaraz po jakimś opadzie, także dobre błotniki też są ważne, żeby się nie zniechęcała ;) Nie chciałem się już bawić w dostosowywanie bardzo długich błotników SKS, jak w moim Cube, dlatego kupiłem oryginalne błotniki marki Cube, model Acid 65 mm. Najtaniej, razem z wysyłką wypadły w niemieckim sklepie Bike-dicount, w którym rok temu kupowałem swój rower.
Na początku lutego zgromadziłem potrzebne części do dalszej zabawy.

Wadą takich zakupów jest tylko wysyłka - dwie plastikowe przelotki, dwa plastikowe mocowania pod ramę (kupiłem jedno w zapasie) to około 40 zł, a dokładnie drugie tyle wspomniana dostawa, czyli razem osiem dyszek po przeliczeniu z Euro. To była największa wada tego roweru i chyba wyjaśnienie, dlaczego napęd był w idealnym stanie.
Na początku lutego przygotowałem bagażnik do montażu sakw Crosso (kupiłem dla siostry małą wersję Crosso Dry 2 x 15 litrów w niebieskim kolorze) osłaniając jego rurki folią PCV o grubości 1 mm.
Wyczyściłem też dokładnie cały napęd - zębatki, łańcuch, by można było stosować do smarowania woski zamiast oleju. Przesmarowałem też łożyska kół. Zajrzałem ponadto do sterów, jak się domyśliłem wymagały przesmarowania, rower pewnie stał w jakimś wilgotnym garażu, bo wewnątrz było trochę śladów rdzy. Po wyczyszczeniu, przesmarowaniu, złożeniu okazało się, że mają delikatny luz. Nie spodobała mi się też praca sprężynowego amortyzatora Suntour XCM, myślałem, że jak to rower specjalnie projektowany dla kobiet amortyzator będzie się lepiej uginał. Moja siostra waży ode mnie tylko jakiś kilogram mniej, więc skoro pode mną amorek nie chce pracować właściwie to pod nią też nie będzie, tak więc zdecydowałem się na kupienie amortyzatora powietrznego, takiego, jak w moim Cube - Suntour Raidon z manetką blokady na kierownicy.
Kolejna wada tego roweru, która powstała na poziomie fabryki - błotniki roweru mające 60 mm szerokości średnio pasowały do szerokości opon 2,25 cala, dosłownie odrobinę im brakowało do zakrycia opon, na długość też troche im brakowało, zresztą to już było widoczne na zdjęciach z ogłoszenia. Siostra nie będzie jeździć w deszczu, ale może się tak zdarzyć, że wróci zaraz po jakimś opadzie, także dobre błotniki też są ważne, żeby się nie zniechęcała ;) Nie chciałem się już bawić w dostosowywanie bardzo długich błotników SKS, jak w moim Cube, dlatego kupiłem oryginalne błotniki marki Cube, model Acid 65 mm. Najtaniej, razem z wysyłką wypadły w niemieckim sklepie Bike-dicount, w którym rok temu kupowałem swój rower.
Na początku lutego zgromadziłem potrzebne części do dalszej zabawy.
Wczoraj zabrałem się za wymianę amortyzatora na powietrzny i sterów kierownicy, ale tym razem bez korzystania z chałupniczych metod. We wrześniu zeszłego roku kupiłem sobie na Ali wybijak do misek łożysk i praskę do montażu nowych - sama przyjemność i wygoda z takim zestawem:

Stery marki "Viaron" kupiłem na Ali za 1/3 ceny w PL, jakością niczym nie odbiegają od moich Neco, także dobrałem jeszcze dwa zestawy na zapas ;)

Stery marki "Viaron" kupiłem na Ali za 1/3 ceny w PL, jakością niczym nie odbiegają od moich Neco, także dobrałem jeszcze dwa zestawy na zapas ;)
Skoro stery kierownicy miały ślady rdzy wymieniłem również suport, bo chcę mieć spokój z tym elementem, do niego akurat klucze mam już od dawna. Wymieniłem lewą manetkę - miała trochę luźną pękniętą szybkę wskaźnika (nową, oryginalną Shimano Alivio kupiłem też na Ali i do tego o 1/3 taniej w stosunku do ceny z polskich sklepów). Wymieniłem lewą klamkę hamulca, bo ta z roweru była odrapana od przodu i miała luz (pewnie ktoś się na tym rowerze wywalił). W zaciskach hamulców wymieniłem klocki, wymieniłem płyn hamulcowy i odpowietrzyłem je. Przeciągnąłem przez ramę nowe pancerze, a do mocowania pancerza przedniej przerzutki pod ramą musiałem nagwintować też sąsiedni otwór, który wcześniej był pod ślizgiem linek. Musiałem również rozwiercić stare mocowanie/zastopowanie pancerza idącego od tylnej przerzutki, tak by pancerz wychodzący z ramy przechodził przez nie na wylot. Wymieniłem także błotniki, założyłem nowe chwyty z rogami, założyłem gumowe osłonki klamek hamulca takie jak w moim Cube, okleiłem ramę foliami ochronnymi Oracal Stone Guard, do tylnej opony włożyłem dodatkową taśmę antyprzebiciową.
Została mi jeszcze wymiana dzwonka oraz włożenie drugiej taśmy antyprzebiciowej do przedniej opony i rower będzie gotowy. Przy następnej wizycie w Żarkach zrobię zdjęcia gotowego dwukołowca ;)
Została mi jeszcze wymiana dzwonka oraz włożenie drugiej taśmy antyprzebiciowej do przedniej opony i rower będzie gotowy. Przy następnej wizycie w Żarkach zrobię zdjęcia gotowego dwukołowca ;)
Kategoria Praca
Komentarze
Trollking | 21:43 niedziela, 9 lutego 2025 | linkuj
Powiem Ci, że przeczytałem z ciekawością i nawet większość zrozumiałem, choć oczywiście nawet bym się nie zaczął zabierać za serwisowanie :) Brawo, fajny wpis.
Marecki | 18:54 niedziela, 9 lutego 2025 | linkuj
Mam ogromny szacunek, do tak szczegółowych wpisów, popartych wiedzą w serwisowaniu i użytkowaniu rowerów. Z Ali nie kupuję, wiem że chinol potrafi być zaskakująco tani, ale do mnie nie przemawia.
Komentuj